مدیریت آموزش دادگستری استان تهرانفصلنامه قضاوت1735-1227168620160822Foundations and Scope of »Right of Lien« in Iranian Law and Shiite Jurisprudence and its Comparasion with the Common Law, French and German Lawمبانی و قلمرو «حق حبس» در حقوق ایران و فقه امامیه و مقایسه آن با حقوق کامن لا، فرانسه و آلمان126153873FAمنصور امینیدانشیار دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتیمیرحسین عابدیانمدرّس دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتیمحمد عبدالصالح شاهنوش فروشانیدانشجوی دکتری حقوق خصوصی دانشگاه علوم اسلامی رضویJournal Article20160816The right of lien means the right to refuse by one of the parties from the performance of contract by relying on refusing the other party from performance of the obligation. This right has been accepted in relation to several special contracts. It has not been made clear by Iranian Civil Code if this right may be extended to other cases not specoifed by this law. Some lawyers and Islamic jurists regard this right as an exception. In this article, we'll show the lien is a general rule. It is the right of each party in every synallagmatic contract. This right is based on reciprocity of the contractual obligations and interconnection of the reciprocal obligations. This paper is based on a comparative study: Shiite jurisprudence, German law, French law and Common law.«حق حبس» به معنای حق امتناع یکی از طرفین، از اجرای مفاد قرارداد به استناد امتناع طرف دیگر از ایفای تعهد می باشد و در قانون مدنی نسبت به برخی عقود خاص پذیرفته شده است؛ امّا قانون مدنی بیان ننموده که آیا این حق، به نحو قاعده ای عام، نسبت به موارد دیگری غیر از آنچه که در قانون تصریح شده هم جاری است یا خیر؟! برخی از فقها و حقوقدانان، این حق را استثنا و خلاف قاعده دانسته اند. در این مقاله با تحلیل مبنای حق حبس در عقود معاوضی تملیکی، نشان خواهیم داد که حق حبس، یک قاعده عام است و موضوع آن هر عقدی است که مفاد آن دو تعهد متقابل باشد. در نتیجه، حق حبس علاوه بر عقود معاوضی تملیکی، در عقودی که معاوضه و مبادله هم نیستند می تواند محقق شود؛ مانند عقد نکاح که عقد معاوضی نیست امّا چون عقدی دو تعهدی است حق حبس با شرایطی در آن وجود دارد و این نوشتار، مبتنی بر یک مطالعه تطبیقی بر اساس فقه شیعه، حقوق آلمان، حقوق فرانسه و حقوق کامن لا، به بررسی موضوع می پردازد.https://www.ghazavat.org/article_153873_3c6115aeea62100d6d29ad7a31e0175c.pdfمدیریت آموزش دادگستری استان تهرانفصلنامه قضاوت1735-1227168620160822A Study on the Offence of Acid Spraying and Iranian Criminal Policy Regarding this Offence and Solutions for the Prevention (According to Islamic Criminal Code 2013)مطالعه بزه اسیدپاشی و سیاست کیفری ایران در قبال آن و راهکارهای پیشگیری از آن (با نگاهی به قانون مجازات اسلامی مصوب 1392)5179153878FAمحمدرضا زندیاستادیار دانشکده حقوق دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزیصالح اوجاقلودانشجوی دکتری حقوق کیفری و جرم شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوبJournal Article20160816One of the most heinous offences if acid spraying on the persons. It may be committed for different motives. This action has been criminalized by the bill regarding acid sprayibg of 1961. With regard to abrogation of the mentioned law, some believe that Islamic Punishment Law abrogated the legal bill of acid spraying, but some believe that this law is still enforceable because it is a special legislation. The offence of acid spraying may have different punishments like Qisas (blood vengeance), Dia (blood money), Tazir (discretionary punishment awarded by judge) and punishment for corruption on earth, but according to Islamic Punishment Law ratified in 2013, it can not be put under the title of insolence or banditry. For attempt of this offence the legal bill of acid spraying should be considered. Along with criminalization of this action, some preventive measures and arrangements like enacting and social prevention must be implemented which according to the published statistics our country seems to have an undesirable condition in this regard.اسیدپاشی، یکی از فجیع ترین جرایم علیه اشخاص می باشد که ممکن است با انگیزههای انتقامجویانه، عشقی، سرقت و ... همراه باشد. لایحه قانونی مربوط به پاشیدن اسید مصوب 1337/12/16، این فعل را جرم انگاری نموده است. در خصوص نسخ یا عدم نسخ این قانون، برخی تصویب قانون مجازات اسلامی را ناسخ این قانون محسوب نموده و برخی به دلیل خاص مقدّم بودن این قانون همچنان آن را لازمالاجرا می دانند. این جرم می تواند قصاص، دیه، تعزیر و حدّ افساد فی الارض را به دنبال داشته باشد؛ ولی طبق قانون مجازات اسلامی مصوب 1392، عنوان بغی یا محاربه را نمیتوان بر آن متصوّر بود. در مورد شروع به جرم این فعل مجرمانه نیز به دلیل خاص مقدّم بودن این قانون، میبایست همان میزان را مطمحنظر قرار داد؛ در عین حال، در کنار جرمانگاری این فعل مجرمانه، میبایست از تدابیر و تمهیدات پیشگیرانهای همچون پیشگیری وضعی و اجتماعی استفاده کرد که به نظر میرسد کشور ما در این زمینه با توجه به آمارهای منتشر شده، فقیر میباشد.https://www.ghazavat.org/article_153878_2cd9c0d32fe5343c6b28b4066f0d0051.pdfمدیریت آموزش دادگستری استان تهرانفصلنامه قضاوت1735-1227168620160822Effect of Economical Factors on Commission of Crimeتأثیر عوامل اقتصادی بر وقوع جرم81103153879FAمحمدعلی مهدوی ثابتاستادیار دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهرانمحمد کیانیدانشجوی دکتری حقوق جزا و جرم شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهرانزهرا سلیمان آبادیدانشجوی کارشناسی ارشد حقوق جزا و جرم شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهرانJournal Article20160816Crime is a social phenomenon that have been constantly existed during the human history. After the shaping of societies and human communities, the ruling powers have set rules in the frame of law to secure similar values protect the discipline, and to continue their existence. It should be mentioned that setting rules has always been faced with prone and cons. This means that some people find their benefits in obeying the rules and others in breaking them. Breaking these rules is sometimes called "the crime". The commission of crime has a process which is caused, completed and practically developed by different factors and motivations in a way which can be said for each crime, there is a motivation in the debate of the effective factors of the crime commission. It also should be said that usually different factors such as personality and mental situation, the environment and the personal society, physical situation, etc. will be gathered all together to cause a particular crime. This articlle tries to describe the effect of economical factors (which are part of social public environments) on crime commision. This is why, after expressing an introduction, it will discuse about the economical opinions at first and then the effect of economical impressions and factors.بزه به عنوان یک پدیده اجتماعی، همواره در طول تاریخ بشر وجود داشته است. بعد از شکل گیری جوامع و اجتماعات بشری، قدرت های حاکم به منظور تضمین ارزش های مشترک و برای پاسداری از نظم و ادامه حیات خود، قواعدی را در قالب قانون وضع کردند. باید گفت که وضع قانون همواره با جاذبه ها و دافعه های فراوانی همراه بوده است؛ بدین معنا که گروهی منافع خود را در رعایت قانون و گروهی در نقض آن می بینند که به نقض این قواعد بعضاً جرم گفته می شود. وقوع جرم دارای یک فرآیندی است که عوامل و انگیزه های مختلفی در تکمیل و از قوّه به فعل درآوردن عملی آن نقش دارند؛ آنچنان که می توان گفت که به تعداد جرایم، انگیزه و داعی وجود دارد. در بحث عوامل مؤثر بر وقوع جرم (عوامل جرم زا) نیز باید گفت که غالباً مجموعه ای از عوامل دست به دست هم می دهند و منجر به وقوع جرم می شوند که شخصیت و وضعیت روانی، محیط و اجتماع فرد، وضعیت جسمانی و ... از آن جمله اند. این مقاله درصدد آن است که تأثیر عوامل اقتصادی را (که از محیط های اجتماعی عمومی می باشد) بر وقوع جرایم تشریح نماید و بعد از ذکر مقدمه ای در این رابطه، به بیان نظریات اقتصادی و تأثیر مفاهیم و عوامل اقتصادی بر وقوع جرم بپردازد.https://www.ghazavat.org/article_153879_9447fbbf2e90e40f7ae80ef674c66296.pdfمدیریت آموزش دادگستری استان تهرانفصلنامه قضاوت1735-1227168620160822Pathology of Violent and Dangerous Crimes and Solutions for Prevention in Eastern Suburbs of Tehranآسیبشناسی جرایم خشن و خطرناک و راهکارهای پیشگیری از آن در حوزههای قضایی حومه شرق تهران105124153880FAعباس شیخ الاسلامیاستادیار دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهدطاهره محمودسلطانیدانشجوی دکتری حقوق کیفری و جرمشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهدJournal Article20160816Violent crimes are behaviors usually commited by individuals or group of criminals against themselves (suicide or self-abuse) or others. Considering field investigations performed in this study, it was determined that violence is social in nature, and often occurs in interactions between people or groups of people. Violence occurs in various forms: physical, economic, political, social and cultural such as murder, hitting and hurting, terrorizing, war, threats, damaging, desecration and demeaning, insulting, obscenity and threatens individual and social security. Due to the fact that all societies today face violence, and what today’s societies are concerned with is the scope of violence, and considering that studies regarding violence and the incidence of dangerous crimes in the judicial districts in the vicinity of Tehran have not been performed (studies have mainly been concerned with domestic violence - including violence against women, children, and spouse - killing; on a national level, or specific provinces). Based on the information of this study, it can be claimed that violence has been increasing in the past few decades, especially among young people. This study maintains that by providing the means for young people’s marriages, teaching correct upbringing method to parents, correct supervision of children by their parents, implementing sound judgment, controlling anger, and providing a sound educational environment, steps can be taken toward prevention and reduction of violent crimes such as murder or fights. In this study, the concept of violent and dangerous crimes and criminals, the circumstances that help their formation, the outcome of the criminal and non-criminal measures taken, and approaches for attaining native solutions are analyzed.جرایم همراه با خشونت یا جرایم خشن، از جمله رفتارهایی میباشند که معمولاً توسط کنش گران فردی یا جمعی، علیه خود یا علیه دیگری اعمال میشوند. با توجه به بررسیهای میدانی به عمل آمده در این نوشتار، مشخص خواهد شد که خشونت، ماهیتی اجتماعی دارد و بیشتر در تعاملات بین شخصی و بین گروهی صورت می گیرد، امّا به صورتهای متفاوت فیزیکی، اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی نظیر قتل، ضرب و جرح، ترور و ... نمود پیدا میکند و امنیت اجتماعی و گروهی افراد را مورد تهدید قرار میدهد. آنچه که امروزه نگرانی جوامع را موجب شده است، وسعت و دامنه خشونت است؛ لذا میتوان با فراهم کردن زمینه ازدواج جوانان، آموزش شیوههای تربیتی صحیح به والدین، نظارت درست والدین بر فرزندان، اعمال دقت نظر و کنترل خشم و فراهم کردن فضای آموزشی مطلوب و کاهش تورّم اقتصادی و ایجاد شرایط زندگی ایده آل، در جهت پیشگیری از وقوع جرایم خشونتآمیزی همچون قتل و ضرب و جرح قدم برداشت. این مقاله سعی دارد که با بررسی میدانی در ده حوزه قضایی حومه شرق تهران، مفهوم جرایم و مجرمان خشن و خطرناک و شرایط شکل گیری این وضعیت و اثرات اقدامات انجام شدة کیفری و غیر کیفری در مقابله با آن و رسیدن به راهکارهای بومی را مورد بررسی قرار دهد.https://www.ghazavat.org/article_153880_c9a01971dbf1c1d11415267292827770.pdfمدیریت آموزش دادگستری استان تهرانفصلنامه قضاوت1735-1227168620160822Comparative Study on Wisdom in Islamic Shariah and Iranian Lawمطالعه مقارن حکم عقل در شرع و حقوق ایران125151153881FAرسول مظاهری کوهانستانیاستادیار گروه حقوق دانشگاه اصفهانعباس نیازیدانشجوی دکتری حقوق خصوصی دانشگاه اصفهانJournal Article20160816The main question in this study is whether the acts and deeds of a human being are of value in itself, and can be described as good and bad by itself, despite the fact whether the shariah has any comments on it. Or the human actions are neither good nor bad, and being good or bad of an action depends on the shariah comments. Is there any agreement between the rules defined by wisdom and those defined by shariah? In brief, it can be said that as the wisdom can understands and defines if an action is being good or bad, the same it can understand that this action is defined correspondingly by the shariah and the legislator (Allah). It is because of this that the disagreement between the wisdom and the shariah is acceptable, then the mistake should be referred to the legislator (Allah) or the wisdom, which both of the statements are impossible and unacceptable. In this paper the agreement between the defined rules by wisdom (common sense) and shariah is demonstrated; and then many examples of this rule in the law were presented. In conclusion, this rule not only is applicable in the theological and ethical issues, but in law as well.پرسش مطرح در این نوشتار آن است که آیا افعال و کردار آدمی بدون این که شارع درباره آنها اظهارنظری کند، فی ذاته دارای ارزش و متصّف به خوب و بد است یا خوبی و بدی آنها بستگی به نظر شارع دارد؟ آیا ملازمه ای بین حکم عقل و حکم شرع وجود دارد؟ اگر عقل به حسن یا قبح کاری حکم داد، آیا همان عقل حکم می کند به این که لازمه این حکم آن است که شرع هم بر طبق آن حکم کند یا خیر؟ به تعبیر دیگر، آیا «کلّ ما حکم به العقل حکم به الشرع» صادق است؟ علمای خاصه و عامه درباره حسن و قبح افعال در این که حکم کننده به حسن و قبح، عقل است یا شرع، اختلاف نظر دارند. در بررسی مقارن سعی شد که قاعده ای با کاربرد کلامی، اصولی و فقهی که در سکوت حقوق و قوانین امروزه نیز کارایی دو چندانی یافته است و در مناطق فراغ می تواند مورد استفاده باشد، تفقه شود. در این مقاله برآن هستیم که به این پرسش ها پاسخ دهیم و کارایی قاعده را در علوم مختلف بیان کنیم. به طور مختصر می توان گفت: همان گونه که عقل، حسن و قبح فعلی را درک میکند، این امر را نیز درمییابد که آن فعل نزد شارع همان حکم را دارد؛ زیرا در صورت جایز دانستن مخالفت شارع با عقل، یا باید خطا و اشتباه را به خداوند نسبت دهیم یا به عقل، حال آن که هر دوی اینها غیرممکن است و با اثبات ملازمه بین حکم شرع با عقلِ سلیم، به بیان وجود مصادیقی از اعمال این قاعده در قوانین پرداختیم. این قاعده علاوه بر مباحث اخلاقی و کلامی، در علم حقوق امروز نیز کارایی دارد.https://www.ghazavat.org/article_153881_f55c159debf8d625907e620248e342ff.pdfمدیریت آموزش دادگستری استان تهرانفصلنامه قضاوت1735-1227168620160822A Comparative Study of the Rule of »Ta'zir at the Discretion of the Judge« and its Application in Intelligence Activitiesبررسی تطبیقی قاعده «تعزیر بمایراه الحاکم» و کاربرد آن در فعالیت های اطلاعاتی153182153882FAعبدالرضا اصغریاستادیار گروه حقوق دانشگاه علوم اسلامی رضوی مشهدحسین اسدزاده بنابیدانشجوی دکتری حقوق جزا و جرم شناسی دانشگاه شهید مطهری تهرانیاسر ملک پور شلمزاریدانشجوی کارشناسی ارشد فقه و حقوق جزای دانشگاه شهید مطهری تهرانJournal Article20160816A Comparative Study of the Rule of »Ta'zir at the Discretion of the Judge« and its Application in Intelligence Activities<br />Because the Hudud crimes are limited, their punishment is precisely determined, but since the Ta'zir punishments, are limitless, their punishment is inaccurately determined in a general framework and delegating to the judge by legislature preserving some conditions. This paper attemptes to provide solutions - often known as personality file - in order that the criminal justice to be implemented as is possible in the proving stages, and on the other hand, Ta'zirat - which are based on uncertainty - does not join to Hudud - which are based on certainty. Including those guidelines are as follows: attention to the philosophy of Ta'zirat, criminal character, paying attention to the custom and traditions and requirements of time and place, considering people’s social dignity, observe the mitigating factors in determining the type of punishment in prison and other factors which assist us to achive the mentioned goals.از آنجا که موجبات حد، منحصر به موارد مشخصی می باشد، لذا مجازات آنها نیز به طور دقیق معین شده است؛ لکن موجبات تعزیر، متعددند و شارع، مجازات آنها را به طور غیر دقیق، در چارچوبی معیّن و کلّی و با حفظ شرایط خاصی تعیین کرده و اختیار تعیین دقیق مجازات را به حاکم تفویض نموده است. این نوشتار سعی دارد ابتدا راهکارهایی (که عمدتاً تحت عنوان تشکیل پرونده شخصیت می باشند) ارائه کند تا از طرفی عدالت کیفری در مرحله اثبات، تا حدّ امکان اجرا شود و از طرف دیگر، تعزیرات (که بنا بر مقدّر نبودن هستند) به حدود (که بنا بر مقدّر بودن هستند) ملحق نشوند. از جمله این راهکارها می توان توجه به فلسفه تعزیرات و شخصیت مجرم، توجه به عرف و مقتضیات زمان و مکان، ملاحظه کردن شأن و مرتبه اجتماعی افراد، رعایت جهات تخفیف در تعیین نوع و میزان مجازات تعزیری و موارد دیگر را ذکر کرد که لحاظ مجموع آنها در خصوص هر فرد، می تواند ما را به اهدف فوق الذکر برساند. در ادامه، امکان اعمال تعزیر، در جریان بازجویی و تحقیقات مقدماتی بررسی می گردد و نتیجه گرفته می شود که تعزیر دارای دو نوع کاربری است؛ یکی تحت عنوان «مجازات» و دیگری در مرحله «تحقیقات مقدماتی» اجرا می شود که هر دو مورد آن توسط حاکم شرع و طبق آنچه مصلحت می بیند، صورت می پذیرد.https://www.ghazavat.org/article_153882_c491710fee7c8ae75beb45214202e030.pdf